Tävlingsregler Alnöfejden

Alnöfejden består av 5 grenar, dessa grenar, regler och giltig utrustning förklaras nedan. (Alla 5 grenar räknas in i totala sammanställningen)

Upptäckare har följande 3 grenar: livlina, eldning och surrning.

Reglerna kommer att förtydligas inför start av varje gren och eventuella förändringar meddelas då.

Woodcraft

Klassiska naturfrågor. Medtag penna. 30-60 sekunder / fråga

Livlina

Träff med livlina (hela klumpen) mellan 2 st pinnar på ca 10m avstånd. Alla i patrullen ska delta lika mycket och kastar därför 2 kast var och låter sedan nästa patrullmedlem kasta. Medtag livlina märkt med scoutkår

Tid: 7 min.

Eldning

Såpvatten ska kokas upp på kortast möjliga tid. Varje lag tilldelas ett kokkärl med samma mängd icke uppvärmt såpvatten, en upphängningsanordning, en plåt att elda på, torr ved av samma sort (kapat virke från brädgården) samt en full tändsticksask. De tävlande får endast medföra yxor, knivar, späntknivar och handskar. Om ett lag slår ut såpvatten så ska det fyllas på med icke uppvärmt såpvatten till den ursprungliga nivån.

Kokkärlet får inte deformeras, inte heller lutas. Som eventuellt lock få endast ved användas. Tiden startas på given signal och stoppas då vattnet kokar över kärlets kant och en i laget därefter passerat en mållinje.

Medtag yxor, knivar och handskar.

Patrulltävling

Består av olika delar där klurighet, samarbete och snabbhet blandas. Tävlingen konstrueras ofta samma dag eller dagen innan så att inga ska kunna träna innan och få fördel.

Surrning

En trefot med raksurrning på det bakre benet plus en tvärslå ska surras fast i varandra enligt skiss nedan. Tvärslå och övre delen av bakre benet får inte ta i marken, det nedre benet får inte vidröra eller stötta de 2 främre benen. När trefoten är klar ställer sig en i patrullen på tvärslån och de övriga i patrullen springer 5 varv runt trefoten, när kontrollanten säger till springer personen som stått på tvärslån i mål. Trefoten måste stå upp tills personen gått i mål. Varje lag tilldelas det material som får användas. Alla tilldelade rep ska användas vid surrandet av trefoten. Maxtid 8 min.

Tävlingsregler Upptäckare

Tävlingen består av följande grenar:

• Eldning – koka såpvatten enligt tidigare beskrivning. Patrullen får medföra kniv, späntkniv och handskar.
  • Surrning – av trefot med tvärslå. (ingen raksurrning av bakre benet) övrigt enligt tidigare beskrivning.
  • Livlina – Träff med livlina (hela klumpen) mellan 2 pinnar på ca 7 meters avstånd. Alla i patrullen ska delta lika mycket och kastar 2 kast var och låter sedan nästa patrullmedlem kasta. Patrullen medför egen livlina.